Invoering freeflowsnelheden in het Hulpcentrum 112/100 West-Vlaanderen

Noodcentrale 112
Procedures
Vanaf 4 augustus 2014 zal de dispatchingtechnologie van het Hulpcentrum 112/100 West-Vlaanderen rekening houden met freeflowsnelheden voor het berekenen van de snelste adequate hulp die gealarmeerd wordt. Freeflowsnelheden zijn de gemiddelde snelheden die gereden worden op momenten wanneer er geen of zeer weinig verkeer is. Deze snelheden benaderen voor de hulpdiensten nog beter de werkelijke situatie.

Na het invoeren van de officiële maximumsnelheden op 24 februari 2014 hebben de experten van Hulpcentrum 112/100 West-Vlaanderen en de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken een aantal verbeterpunten vastgesteld met de hulp van de West-Vlaamse brandweerkorpsen. De cartografie hield op sommige plaatsen bijvoorbeeld geen rekening met trager verkeer in de omgeving van rotondes, bochten, verkeerswisselaars, landelijke wegen waar het onmogelijk is de officiële bepaalde snelheid te halen…

In overleg met het Hulpcentrum 112/100 West-Vlaanderen, de FOD Binnenlandse Zaken, de FOD Volksgezondheid en de hulpverleningszone Fluvia heeft navigatiesoftwareleverancier TomTom voorgesteld om freeflowsnelheden in te voeren in plaats van officiële maximumsnelheden. Deze zijn vervolgens door nv ASTRID ingevoerd op een testwerkstation, waar ze uitvoerig getest en geëvalueerd zijn. De brandweer en de medische directie hebben tijdens het testen de aanrijroutes in hun regio vergeleken en hebben vastgesteld dat deze meer overeenstemmen met de snelheden die in de praktijk gereden worden.

De FOD Binnenlandse Zaken, de FOD Volksgezondheid en nv ASTRID volgen de operationele invoering zorgvuldig op. Hieruit zal blijken of de freeflowsnelheden later ook kunnen ingevoerd worden in andere Hulpcentra 112/100 zodat zij allemaal op een uniforme manier kunnen werken.