Lancering nationaal e loket www.1722.be voor brandweerbijstand bij storm of wateroverlast

www.1722.be
Noodcentrale 112
Brandweer
Procedures
Perscontact: 
steven.vermeulen@ibz.fgov.be

 

Burgers die tijdens of na een storm of onweer bijstand nodig hebben van de brandweer voor stormschade of wateroverlast, kunnen vanaf nu het e-loket www.1722.be gebruiken. Het zal de efficiëntie van de dienstverlening verhogen, telefonische wachttijden vermijden en de noodcentrales bij noodweer ontlasten.

 

Bij noodweer krijgen de noodcentrales 112 erg veel oproepen. Om die noodcentrales te ontlasten, kunnen burgers sinds augustus 2017 op het nummer 1722 terecht voor bijstand van de brandweer bij stormschade of wateroverlast. Het nummer 1722 wordt geactiveerd bij een code geel, oranje of rood van het KMI en er dus onweer, felle neerslag of storm verwacht wordt. Tijdens piekmomenten kan dat nummer echter overbevraagd zijn, waardoor er een wachtrij kan ontstaan. Het e-loket www.1722.be biedt hiervoor een alternatief voor het hele land. Het blijft na de invoering van het e-loket ook nog mogelijk om tijdens noodweer naar 1722 te bellen.

Het e-loket www.1722.be biedt een oplossing. Het is de meest efficiënte manier om hulp van de brandweer bij noodweer te krijgen voor niet-levensbedreigende situaties. Het loket handelt de aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722 maar dan digitaal. Elke aanvraag die via het nationaal loket wordt ingevuld, wordt verstuurd naar de juiste hulpverleningszone. Het e-loket werd sinds januari dit jaar uitgetest in samenwerking met alle brandweerzones van Oost-Vlaanderen. Vandaag is het klaar voor nationale lancering.

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden: “De digitalisering van het nummer 1722 betekent een nieuwe stap naar een efficiënte, adequate en slimme dienstverlening. Uit ervaring weten we dat het nummer 1722 tijdens een storm of bij extreme regenval overbevraagd kan raken. Enerzijds is het succes van dit nummer goed nieuws, omdat ze oproepen naar de noodcentrales 112 niet belasten en 112 dus bereikbaar blijft voor dringende hulp. Anderzijds moeten burgers die niet-dringende hulp nodig hebben soms wachten om een hulpverlener aan de lijn te krijgen. Het e-loket biedt vanaf vandaag een oplossing voor mogelijke wachtrijen.

 

Meer info op: www.1722.be en www.112.be.

 

Steven Vermeulen