Civiele Bescherming bouwt dam van zandzakjes om chocoladefabriek te vrijwaren

Civiele Bescherming
Interventie
Perscontact:
Els Cleemput

De Civiele Bescherming heeft in Vlaanderen en Wallonië tal van oproepen gekregen om extra zandzakjes te leveren en om pompwerken uit te voeren. In Vaux-sous-Chèvremont legt de operationele eenheid van Crisnée momenteel een dijk van zandzakjes aan om te vermijden dat de chocoladefabriek Galler zou onderlopen. De operationele eenheid van Liedekerke heeft tientallen kelders leeggepompt in Herne en omgeving en staat in de vooravond stand by in de stationsbuurt van Liedekerke waar enkele straten onder water dreigen te komen staan.
Update 16u:

Operationele eenheid van Brasschaat:

• Halen: Civiele Bescherming pompt nog steeds water van Holakenbeek naar Velpe. Om de Velpe te ontlasten zou het kunnen dat een tweede zware pomp van 24.000l/min wordt ingezet. De pomp is klaargezet en gereed om in te zetten indien nodig.

Operationele eenheid van Liedekerke:

• Herne: pompwerken in kelders
  • Liedekerke: stationsbuurt dreigt onder te lopen, 1 zware pomp (10.000 l/min) stand-by gezet.
  • 400 extra zandzakjes gevraagd aan de Jabbeke
  • Zandzakjes: in totaal al 4.800 gevulde zandzakjes uitgedeeld aan : Galmaarden, Pamel, Herne, Halle, Lennik, Aalst en Sint-Pieters-Leeuw.

Operationele eenheid van Jabbeke:

Maakt 400 extra zandzakjes aan om naar Liedekerke te sturen

Operationele eenheid van Ghlin:

• Peruwelz: een ploeg van de operationele eenheid Ghlin is aan het werk met een slijkpomp van 5.000 l/min. in de bedrijf Saluc in Peruwelz. Dit bedrijf fabriceert biljartballen en gebruikt daarbij chemische stoffen. De fabriek is ondergelopen en wordt nu zo snel mogelijk weer droog gelegd.
  • Tubeke, Rue Ferrer: pompwerken met een zware pomp van 10.000l/min om te vermijden dat de huizen van de inwoners die voor een derde keer getroffen worden in drie maanden tijd, nog erger onderlopen.
  • Jurbeke: pompwerken met een slijkpomp van 5.000l/min aan de vijvers om overstromen te voorkomen.
  • Zandzakjes: volle en lege geleverd onder andere aan Tubize, Braine-le-Comte en Court-Saint-Etienne. In de eenheid worden deze namiddag nog volop zandzakjes gevuld.
    De agenten van Ghlin hebben vandaag in totaal 4.400 volle en 500 lege zandzakjes verdeeld aan gemeenten en brandweerdiensten.

Operationele eenheid van Libramont:

• Tubize: de operationele eenheid van Libramont heeft ter ondersteuning van de collega’s van Ghlin een ploeg gestuurd naar Tubize met 630 volle en 1.000 lege zandzakken die de gemeente zelf zal vullen.
  • Vresse-sur-Semois: een kelder waarin de stookolie vermengd is geraakt met het water, wordt leeggepompt om vervuiling van de omgeving te voorkomen.
  • Zandzakjes: vrijwilligers vullen deze namiddag nog volop zandzakjes.

Operationele eenheid van Crisnée:

• Vaux-sur-Chèvremont: agenten van de operationele eenheid van Crisnée bouwen een dam met zandzakjes om te vermijden dat het chocoladebedrijf Galler onder water loopt.
  • Braives: aan het kasteel van Braives wordt nog steeds met man en macht gepompt om de toegang tot het kasteel te vrijwaren en om te vermijden dat de lokalen van een vzw voor gehandicapten onbruikbaar raken.
  • Ellemelle: waterbevoorrading van 10 tanks met elk 2.000 l om te inwoners te voorzien drinkwater.

els.cleemput@ibz.fgov.be