Tekent uw zone voor een opdrachtencentrale civiele veiligheid?

Brandweer
Materieel
Vanaf 1/1/2015 zullen er in de wereld van de civiele veiligheid heel wat zaken veranderen. Een van de veranderingen is het omvormen van de Directie Materieel van de Algemene Directie Civiele Veiligheid tot een “opdrachtencentrale”.

De hulpverleningszones zullen vanaf de zonevorming via de federale dotatie of eigen financiële middelen hun materieel kunnen aankopen. De opdrachtencentrale is opgericht om te vermijden dat elke zone zelf een markt moet openen voor de aankoop van haar materieel. “De opdrachtencentrale zal die taak op zich nemen waardoor de hulpverleningszones tijd besparen en ook kunnen genieten van lagere aankoopprijzen. Een bijkomend voordeel is de harmonisatie van het materieel in de zones.”, vertelt Marc Looze, “We vermijden zo dat elke zone een eigen type voertuig aankoopt en dat is bijvoorbeeld van belang bij interzonale interventies. Als het materieel van de zones compatibel is dan kan het werk op het terrein gemakkelijker en efficiënter worden uitgevoerd.”.  

De werkwijze zal grotendeels hetzelfde verlopen als nu. De FOD Binnenlandse Zaken opent een markt voor de aankoop van materieel of voertuigen en de hulpverleningszones kunnen zich hierop inschrijven. Het grote verschil met nu is dat de hulpverleningszones in het systeem van de opdrachtencentrale hun aankoop rechtstreeks bij de geselecteerde firma zullen plaatsen, mits vermelding van de referentie die ze krijgen van Binnenlandse Zaken.

Het soort materieel waarvoor de opdrachtencentrale markten zal openen, is het volgende:

  • Standaard brandweermaterieel: autopomp, autoladder, stroomaggregaat, helm...
  • Gespecialiseerd brandweermaterieel (indien voldoende vraag van de zones): cobra-systeem…
  • Materieel van de civiele bescherming
  • Materieel voor de Seveso- en nucleaire fondsen
  • Via de FOR-CMS (Federale opdrachtencentrale): kantoormateriaal (papier, kopieerapparaat, …)


Voor welk materieel de opdrachtencentrale markten zal openen zal door een Strategisch comité van zonecommandanten van de zones die aangesloten zijn bij de opdrachtencentrale bepaald worden. Een Raad van « logistieke » coördinatoren uit diezelfde zones zal de algemene aspecten van een materieelklasse bepalen. De uitwerking van de technische specificaties zal door een werkgroep met potentiële kopers uit de betrokken zones met hulp van de ingenieurs van de opdrachtencentrale gebeuren. Op die manier wordt gegarandeerd dat het materieel dat aangeboden wordt perfect tegemoet komt aan de behoeften van de brandweer.

Het systeem van geglobaliseerde aankopen voor rollend en niet-rollend materieel blijft bestaan naast de dotaties van de hulpverleningszones, zij het met beperktere kredieten. Dit blijft normaal nog enkele jaren zo en in elk geval tot en met 2015. De kredieten voor geglobaliseerde aankopen van persoonlijke beschermingsmiddelen zijn volledig overgezet naar de dotatie van de zones.

Infosessies

De komende weken zullen de collega’s van de Directie Materieel de doelstellingen en te volgen werkwijze van de opdrachtencentrale toelichten aan de zonecoördinatoren, zonecommandanten en aankoopofficieren in elke provincie. Zij hebben een uitnodiging gekregen via de diensten van de provinciegouverneur.

De belangrijkste vraag die de medewerkers van de opdrachtencentrale beantwoord willen zien op het einde van deze reeks van sessies is: “Bent u bereid om met ons samen te werken voor de aankoop van uw materieel via onze opdrachtencentrale d.w.z dat de Directie Materieel opdrachten voor aanneming van leveringen en diensten zou openen waarop de zones zouden kunnen bestellen? En vooral, waarom en wanneer (niet)?”

Kalender

  • 08/09: Vlaams-Brabant, Leuven om 10u
    Provinciehuis Vlaams Brabant, zaal 6&7, provincieplein 1, Leuven
  • 09/09: Antwerpen, kazerne stad Antwerpen om 15u
    Kazerne Brandweer Antwerpen, zaal Minerva, op de 2de verdieping, post Noord, Noorderlaan 69, 2030 Antwerpen
  • 10/09 West-Vlaanderen, Brugge om 10u
    Residentie van de gouverneur, Burg 3, 8000 Brugge
  • 15/09: Oost-Vlaanderen, Gent om 14u30
    Provinciehuis Oost-Vlaanderen: Crisiszaal, Kalandeberg 1, Gent
  • 30/09: Province Babant Wallon, Wavre om 14u
    Gouvernement provincial du Brabant Wallon, Chaussée de Bruxelles 61, 1300 Wavre
  • 01/10: Province de Namur, Namur om 10u
    Place Saint-Aubin 2, 5000 Namur
  • 06/10: Province de Liège, Liège om 14u30
    Hôtel provincial (place Notger 2, 4000 Liège)
  • 22/10 : Provincie Limburg, Hasselt om 14u
    Provinciehuis : Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt
  • 23/10 : Province de Luxembourg, Arlon
  • Voor de sessie in de provincie Henegouwen moeten nog praktische afspraken gemaakt worden.
 

Suggesties?

De opdrachtencentrale is ook voor ons een nieuw project. Hebben jullie nog vragen, opmerkingen of suggesties na deze infosessies? Stuur dan een mailtje naar valerie.stainovsky@ibz.fgov.be .

Meer info

Presentatie “Opdrachtencentrale ADCV: Quid dir MAT na 1/1/2015