112 Dag: download de app 112 BE en ontdek het werk van de Noodcentrales 112 in tijden van COVID

Notrufzentrale 112
Informationskampagne
Autoren-Name: 
Thomas Biebauw

 

app 112 BE

11 februari 2021 is de Europese Dag van het noodnummer 112 en de perfecte dag om de app 112 BE en de medewerkers van de noodcentrales in de schijnwerpers te zetten. De app 112 BE heeft de kaap van één miljoen downloads al ruim gehaald, maar eigenlijk zou iedereen de app moeten hebben. Deze dag is ook de gelegenheid om het fundamentele werk van de medewerkers van de Noodcentrales 112 te onderstrepen. Zij zorgen er dag en nacht voor dat mensen in nood dringende hulp krijgen. Ontdek hun getuigenissen.

Download de app 112 BE !

De app 112 BE is een gratis app van de federale overheid die je verschillende voordelen biedt tegenover gewoon bellen naar 112 (voor ziekenwagen of brandweer) of 101 (voor politie). De app 112 BE bestaat sinds juni 2017 en is ondertussen 1.047.600 keer gedownload. Jaarlijks komen al ruim 50.000 oproepen via de app 112 BE bij de Noodcentrales 112 en de Noodcentrales  101 terecht. Maar dat kan altijd beter. We willen elke Belg aanmoedigen om de app te downloaden.

De app die levens redt!

De gratis app van de federale overheid redt levens door:

  • tijdens je oproep automatisch je locatie meermaals door te sturen;
  • een eenvoudige keuze aan te bieden van het type hulp dat je nodig hebt;
  • cruciale medische informatie die je bij het installeren hebt ingevuld (zoals hartproblemen, allergieën, epilepsie,…) zichtbaar te maken voor de operator op het moment dat je belt, zodat deze kan doorgeven worden aan de hulpdiensten;
  • een chatfunctionaliteit te activeren als de operator de oproeper niet kan verstaan; 
  • de mogelijkheid om je GSM te laten rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden.

De app 112 BE heeft nog verschillende andere voordelen. Ze is een uitstekend alternatief voor het keuzemenu 112 BE dat je hoort als je 112 of 101 belt. Via de app 112 BE komt je oproep via het gekozen icoon meteen in de bevoegde noodcentrale terecht. In tegenstelling met een klassieke oproep, moet je geen keuze meer maken via het keuzemenu (op 1 drukken om ziekenwagen of brandweer te kiezen of op 2 drukken voor politiehulp).

Ten slotte biedt de app ook een alternatief voor de reeds langer bestaande SMS dienst voor mensen die doof of slechthorend zijn of een spraakgebrek hebben. Ze maakt het namelijk mogelijk om in real time te chatten met een operator van een Noodcentrale.

Ontdek het werk van de Noodcentrales 112 in tijden van COVID

Sofie Vanhoutte, Diensthoofd van de Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen:

Om de continuïteit van het noodnummer 112 en het nummer 1733 te blijven garanderen is het belangrijk dat je weet waar je met welke vraag terecht kan. Als je een smartphone hebt kan je dit snel opzoeken, bijvoorbeeld op de website www.112.be. Het noodnummer 112 is enkel voor noodgevallen. Er zijn nog verschillende andere nummers zoals de 1733 voor de huisarts van wacht en de Corona infolijn:  0800 14 689.”

Samuel Stipulante, Diensthoofd van de Noodcentrale 112 Luik

"De operator is er om je te helpen en je te begeleiden. Antwoord op al zijn vragen zodat het meest geschikte interventiemiddel zo snel mogelijk kan interveniëren. Om tijd te winnen, raden wij je aan om alvast de app 112 te downloaden want daarmee kunnen wij jou lokaliseren, waar je ook bent."

Carole, operator in de Noodcentrale 112 in Luik:

"Na elke dag- of nachtshift ga ik naar huis met het gevoel dat ik iets heb gedaan om mensen in nood te helpen en te redden."

Sylvie, operator in de Noodcentrale 112
van Luik
:

"Ik ben een sociaal persoon en ik wil mensen graag helpen, hen geruststellen en hen advies geven. De bevolking helpen is mijn drijfveer."

 

Ga naar de app store  of play store  op je smartphone, en download de app.

 

Perscontact: thomas.biebauw@ibz.fgov.be